2018-01-30

Rekryter vid Bohusläns regemente 1938

Den här bilden har jag fått från vännen Arne Kardbom, som skriver:

"För en dryg vecka sedan var vi i Uddevalla och firade min svärfars 100 årsdag. Han bor nu på Skogslyckans äldreboende och är förvånansvärt pigg. Vår dotter, som bor i England, kom på ett kort besök och när hon träffar sin morfar blir det alltid många frågor kring släktforskning, som är hennes stora hobby. Den här gången tittade de tillsammans i ett gammalt fotoalbum och där hittade jag bifogade bild.

På bilden, som är tagen på din gamla arbetsplats, finns en notering ”Rekryten 1938”. Kan du se var bilden är tagen? Hur stora var värnpliktskullarna på den tiden? Det förekommer många olika uniformer , tycker mig se åtminstone några fänrikar och löjtnanter.

Bilden är mycket skarp så det bör gå att identifiera individerna. Tyvärr är det väl inte många som lever idag.

Svärfar, Harald Gistedt, står i tredje raden bakifrån, sjätte man från vänster."

Ja, bilden är mycket skarp så klicka på den så blir den större. Känner du igen någon? Bilden kan vara tagen mot väggen på vilken som helst av de tre kasernerna som idag kallas Svärdet, Tornet och Lejonet.
Och jag har faktiskt identifierat några av dem. Om vi tittar på de tre i mitten på den här bilden så tror jag att jag känner igen de två vänstra och eventuellt också den tredje men där behöver jag hjälp.
Och han i mitten? Är det inte? Känner du igen honom eller några andra på bilderna så tipsa mig om det.  //

4 kommentarer:

  1. Till vänster på den undre bilden i en något gråare uniform, sitter min pappa - Allan Hederén. Gradbeteckningen kan jag inte tyda säkert, men är det fanjunkare?! Han avslutade sin militära karriär som kasernförvaltare.
    Hälsn anonyme Bengt.

    SvaraRadera
  2. Officerarna i mitten bör vara; Fk Axel Ekfelt !938-1955, Kn 1946, vid Fälttygkåren 1955.; Lt Sigurd Möller 1938-1955, Kn 1942; Fk Sten Mattsson 1938-1958,Kn 1946, vid Fälttygkåren 1958. Ingvar Rodén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingvar! Jag träffade Kurt Olsson på stan igår och visade bilderna. Han kände också igen Sigurd Möller. Och till vänster om Thorard sitter Sven Cronholm trodde Kurt. Däremot finns inte hans pappa med på bilden som jag trodde.

      Radera